Pages

01 August 2012

IBU KEMBAR 12 KENA PILIH 1,LAGI 11 DIBUNUH




Assalamualaikum..

Entry kali ini dicopy 100% dari Alyza Fisol




Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

“Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

“Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.”

“Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudak termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China. “Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!

bile baca berita ni...seriously aku tersangat sedih...kesian kat bayi-bayi yang tak bersalah tu...

lagi bertambah sedih, bile baby-baby tu akan dilemparkan dari atas puncak gunung...secara automatik aku teringat kisah kekejaman Pol Pot yang bunuh baby dengan mencampak ke udara dan menembak...or hentakkan kepala bayi di pokok...aduhai...kejamnya...

tak dapat nak tulis lebih-lebih sebab aku dah rasa sangat sebak...

*kisah kekejaman Pol Pot yang aku tengok masa pergi Cambodia tu, aku tak share pun lagi kat blog...sebab mencari kekuatan nak tulis...tapi suatu hari nanti, aku akan sharekan jugak...


*updated as at 2.40pm 01/08/2012
Dapat tau berita ni adalah tahun 1998...samada benda ni still happen or not, tak tahu la...ape-ape pun, harap kekejaman sebegini tidak berlaku lagi di tahun ni dan akan datang...


harap maaf dari pihak saya sekiranya saya memaparkan berita yg salah kerana saya membaca nye dari Harian Metro Online dan saya menganggap ia berlaku baru-baru ini...tujuan berkongsi disini, adalah kerana saya berasa sedih dengan kejadian yang berlaku...dan mengingatkan saya pada kejadian Pol Pot jugak...


harap tiada salah paham dari pihak pembaca...


dan berdoa agar kekejaman sebegini tidak berlaku lagi pada bayi-bayi yang tidak berdosa...


*updated as at 3.30pm 01/08/2012
seperti yg saya dah nyatakan diatas, saya dapat sumber melalui Harian Metro Online...bukan saya yang menceritakan atau membuat cerita mengenai perihal kisah ini...harap tiada salah paham dari pihak pembaca...


tulisan dari saya adalah berwarna kelabu, dan tulisan yg berwarna ungu adalah article yg dipetik dari web Harian Metro Online...
Share with the world:

2 comments:

Unknown said...

mcm barang pulak kena pilih2.. ish kejam betol la... baik berikan pd mereka yg msh takde ank..kan lebih bgs.. manusia semakin kejam!

Fidza Nurl ❥ said...

ya allah ! kejamnya ! dah penat2 si ibu bertarung nyawa . skali bersalin je dapat 12 orang anak terus . tpi sorang je yg dibenarkan hidup . apa hak diorang nak buat undang2 macam tu ? sedihnyaa :'(

 
Designed by Beautifully Chaotic