Pages

03 August 2013

Hidangan Hari Raya Idaman Hati




Assalamualaikum & Salam Sayang

Puasa dah tinggal 4 hari dah,mak2 kat luar sana dah mula sibuk buat preparation nak raya,beli baju raya,kuih raya,langsir raya,perabot raya,kereta raya,semua raya laa kan(amboi melebih pulak). Raya tahun ni aku pokai,betul-betul pokai sebab duit aku dah habis p sunway hari tuu.Habis licinn weh,habuk pun takdak. Duit dengan my mum ada lagi tapi tak nak ambik nanti bulan 9 nak pakai duit banyak lagi wesh. So,i decided no baju raya tahun nie.Minta sponsor daripada mak2 sedara aku jewp.Tutup kisah baju raya.

Hidangan raya. Tak hidangkan apa-apa pada hari raya memang tak best la uolls,pagi-pagi nak makan sedap setelah sebulan memiskinkan perut. Aku ni berhajatlah nak buat kek.(tetiba terdetik kat hati nak buat kek,sebelum ni satu masakan pun aku tak pernah buat kecuali masak nasi dan goreng telur dadar). Harap-harap jadi lah kan,niat aje,ada bajet aku buat lah.Bajet pun nak minta belas kasihan bapak aku.

Menu pertama: Cheese cake

Motifnya,sebab aku giler betul kalau nampak cheese,boleh menjerit tak hengat dunia. Kegilaan aku terhadap cheese bermula setelah aku santap cheese cake yang aunty aku beli dekat  Paradigm Mall.! best giler uolls..Lembut,berkrim,yummm memang terasa kekejuan nya. Resepinya aku pun dah usha-usha kat encik Google. Bermacam-macam jenis cheese cake ada yang terbaru kek keju oreo. Cara-cara nak buat pun senang aje,ada yang boleh kukus,bakar atau masuk fridge tunggu sejuk sikit pun ada.

Menu kedua : Red velvet cake


If im not mistaken,red velvet cake sangat famous tahun lepasa. Login facebook,twitter,blog semua bercakap pasal kesedapan red velvet cake nie. Bukak tv pun dah mula siar iklan kek red velvet. So aku apa lagi,mudah terpengaruh. Nak buat laa untuk raya nie kan. Yela sebelum ni asyik dok mengadap gambar kek je depan Lappy,sekali sekala nak jugak try buat sendiri.

Menu ketiga : Pavlova


Dessert.! of course la yang paling famous abad ini kan. Even fatin liyana yang meletopps tuu pun rajin buat pavlova,aku mesti lah nak buat jugak. Ramai blogger bising-bising pavlova ni sangat lembut dan sedap kalau cara buatan nya betul. Teringin jugak nak bagi budak-budak nie makan dessert2 yang pelikss uolss.

Itulah serba sedikit perancangan menu hari raya 2013 aku.harap-harap menjadi lah.
sekian...


Share with the world:

No comments:

 
Designed by Beautifully Chaotic