Pages

25 July 2013

YPPB Bridging Programme Part 3




Assalamualaikum dan salam sayang.

First of all,thank you so much for those yang mengikuti entry-entry YPPB Bridging programme yang aku ikuti last month. Dont worry guys,ni last entry berkenaan dengan YPPB BP nieyh. Aku pun bukan rajin sangat nak cerita panjang-panjang. Lagi cepat habis lagi best,ye dok?.

Selepas tugasan dengan OBS,kiteorang(YPPB Scholar) balik ke Sunway Monash Residence(SMR) untuk menjalani bridging programme secara indoor. Means that,we all kena masuk class!. Memandangkan we all ni semua 49 orang so Ms.Sandra divide kan we all jadi 2 group. So, diletakkan di kelas pertama. As usual,bila sebut masuk kelas,study la jawabnya. Tapi tak adalah belajar macam sekolah tuu,physic,chemistry,biology or add maths bagai. No..no..no. Apa yang kiteorang belajar adalah lebih kepada persiapan nak masuk university like time management,communication,reading and writting skill,critical thinking and etc. For the first week,we all dibenarkan untuk balik pada pukul 3 petang disebabkan ICT class tak mula lagi. Oh,For your information,class and activity yang dilakukan semuanya dekat sunway university.Best woo,dekat dengan sunway pyramid,lepas tu hari-hari dapat dok mengadap muka-muka international student,semua ada,you mau mana cakap aje.muehehe. Aku rasa tak perlu cakap banyak sangat pasal class ni,korang pon tahu class tu macam mana kan.Seminggu hadir class then kiteorang di minta untuk hadir kem kerohanian pulak dekat semenyih,hujung minggu.


Kem kerohanian by Mujahadah Agro Camp. Bila sebut pasal kerohanian,of course la we all kena belajar agama,al-quran dan banyak lagi. Yang pasti sangat superb,berkesan dan timbul keinsafan sebelum kiteorang berangkat balik. Gambar-gambar semuanya aku tangkap pada hari pertama,sebab malas nak bawak kamera ke hulu ke hilir. Memang tak ada masa sangat berada di sana sebabnya program dan aktiviti pihak MAC aturkan untuk kiteorang sangat padat sampai mandi pun tak sempat. 3 kali je aku mandi masa dok sana. Kem ni di adakan selama 3 hari 2 malam(kalau tolak tambah semua 1 hari setengah aje.). Bertolak dari SMR pukul 3.30 petang. Sampai sana dekat pukul 5 petang. Kawasan kampung,tenang aje. As usual la mesti dibahagi kumpulan tapi yang bezanya we all tak bercampur laki perempuan. Yang non-muslim diorang ada programme sendiri. Nak ke tempat kem tuu kena jalan kaki 5 kilometer.Ada check point weh,jangan main-main. Check point pertama kiteorang kena solat. Sampai di check point pertama aku terus dipeluk oleh kakak fasi. Mak aihhhh,nak nangis dah nie.Baik sangat-sangat diorang nieh,semua nya masih student lagi. Berjalan punya berjalan lagi,akhirnya sampai sana pukul 7 petang. Nak maghrib dah.


Aktiviti pertama dekat sana,NIGHT WALK! jungle trekkinga dalam hutan ni weh,malam pulak tuu. Korang boleh bayang tak we all masuk hutan malam-malam dengan dibekalkan sebijik lampu suluh,tuu pun leader yang pegang. We all yang dekat belakang ni,ikot aje lah orang depan. Jalan yang penuh dengan buluh,paya,cerun dengan keadaan yang tak nampak lagi,aku tawakkal aje,ape nak jadi,jadilah malam tuu. Tengah-tenga puncak boleh pulak ada anjing ke serigala ke aku tahu tengah menyalak. !, Aku ape lagi,peluk tak lepas-lepas si Mahani dekat depan aku sampai habis jungle trekking tu. Nasib baik si Mahani ni penyabar orangnya.muehehe. Boleh pulak dia jalan denga aku yang setianya memeluk dia dari belakang. 2 jam lebih aje kiteorang dok dalam hutan. We all sampai awal,so we all diberi penghormatan,ececeh penghormatan la pulak untuk menyiapkan we all punya Flag. Tengok gambar atas tuu ajelah,dengan penuh ketekunan,kesopanan sambil menahan kepanasan dan kemelekitan badan akibat berpeluh dan tidak mandi.!

Larang we all punya Flag,memenuhi ciri-ciri kesopanan we all tahu tak. Terasa cute pulak Flag nie,but tengok orang lain punya flag lagi cantekkkk,jelous dalam hati tiba-tiba timbul wehs.. Mana tak nya orang lain siap color-color lagi.:_:


Siap buat lakaran,we all dikerah ke sungai pulak!. Tepat pukul 12 malam a.k.a pagi we all masuk sungai dengan kasut-kasut lagi. Aku mengigil kesejukan. Pakaian tak payah cakap semua basah. Nasib baik kamera and handphone tak masuk air. Kalau tak mahu menangis aku. Dekat sungai ni ada sesi talking-talking like feedback about the jungle trekking tadi la.Lebih kureng macam tu.


This is Amin,volunteer untuk feedback activity malam tuu. Thanks amin sebab cakap tak panjang malam tuu,so aku boleh balik awal,nak mandi,nak tidur semua. Cheers diorang pun best-best jugak.Tapi sorry to say seba tak ada video.:)


Special pose daripada group asma' !,.Aku dari petang lagi dok pakai baju sama memang tak sempat nak mandi langsung. Baju kesayangan aku tuuh,sekarang dah tak ada,hilang dekat SMR. Mat salih mana yang berkenan dengan baju aku pon tak tahu. After sesi feedback.Kiteorang dibenarkan balik.yeay! boleh tidur,boleh mandi semua but ada satu jalan je yang boleh bawa we all balik! JALAN SUNGAI! redah aje dalam kedinginan air sungai tambah lagi dengan fobia air dalam,memang dasyat keadaan aku malam tuu. But aktiviti malam tuu memberi seribu satu makna kepada diri aku.:

Keesokkan harinya,aktivity we all adalah seperti berikut.just listing wokeyh,i malas nak pot pet pot pet banyak-banyak. Sebab bila i pot pet pot pet memang panjang lah entry kali nie.
Morning : Motivation talk by Abg Mahfuz
Afternoon: Amazing race(macam explore)
Night : Peformance and Pulau Beracun( XTVT keinsafan)

Keesokanya pulak,we all ada sesi ceramah lagi dengan our mama,owner MAC. Dia banyak share about her experience,her travel and so on. Aku terus tertidur. Penat sangat so sorry mama.Lebih kurang pukul 11 pagi,we all bersiap nak balik dah and of course ada sesi bergambar. Aku tak ada mood sangat nak pose-pose pagi tu. Penat gegiler ditambah dengan seluar yang agak big sebab aku tak cukup seluar weh,seluar pinjam.muehehe.

Aku banyak shoot orang aje pagi tu,gambar sendiri tak banyak sangat. Gambar tak berkualiti sangat,lighting tak berapa baik pagi tuu.


Good Bye MAC,ade masa nanti we all datang lagi. Ops,lupa nak cakap cara makan dekat sini mengikut sunnah nabi,makan ramai-ramai dalam satu dulang besar tuhh. So sorry aku cakap aku dah cuba untuk makan macam tuu tapi tak boleh.!.Aku makan sikit aje sepanjang berada di sana. Settle kem terakhir kami di Semenyih,then balik SMR sambung kelas lagi untuk seminggu lepas tuu habis dan dapat balik rumah bagi sesiapa yang daftar university lambat macam aku.


Konklusinya,YPPB Bridging Programme,banyak membantu aku mencari diri aku sendiri. Mempertemukan aku kepada sahabat-sahabat yang hebat. Hanya ucapan terima kasih mampu aku ucapkan kepada pihak YPPB kerana memberi peluang dan pengalaman yang cukup berharga dan unforgettable kepada aku. Apa yang aku belajar di sana aku cuba praktikkan dalam kehidupan aku.
Insyaallah...
















Share with the world:

No comments:

 
Designed by Beautifully Chaotic